TRIP Blokkendam Brian

Ergens in juli....

3.35 gaf de wekker zondag ochtend aan, dat was de maximale tijd waarbij ik nog in bed kon blijven liggen voordat ik als een speer naar mijn vismaat moest om de kajaks in te laden. Daar lagen ze dan, 2 nieuwe Hobie Outback kajaks.  Voor mij weer een nieuwe dimensie. Ik had al eerder met de normale kajak bij de blokken gevist maar dit zou toch weer heel anders, en lees: veel vliegvis vriendelijker zijn.  Lesley was er met een al eerder die week naar de blokkendam gegaan en hoe dat af is gelopen kan je op de site van Rene Sehr lezen,  hij had de Hobie letterlijk en figuurlijk gedoopt.

Er ging nog iemand mee, Marius,  maar die zouden we tegen 5-en bij de blokkendam ontmoeten. Daar aangekomen kwam de zon op en was de temperatuur heerlijk aangenaam. Naast een enkele strandvisser en een rubber bootje waren we de enigen.  Snel werden de kajaks van het dak gehaald en klaar gemaakt.  Marius, is niet van het principe “less is more”dus we stonden vermakelijk te kijken hoe hij Lesley’s extra meegebrachte peddel kajak pimpte tot een ware trawler, 1  waterdichte ton, 1 AH krat,een haspel voor het ankertje, 3 pluggendozen, 2 hengels met verlengde steunen, zwemvest en marifoon plus fishfinder werd  op een of andere wijze op de kajak geplaatst.

Enfin klaar en snel de kajaks te water gelaten en de vinnen van het aandrijfsysteem neergelaten en trappen !  Het trappen ging zonder moeite, het is geen fiets beweging die je maakt maar een van voor naar achter beweging alsof je aan het steppen bent in de sportschool.  Sturen doe je met een joystick aan de linker kant.

Nog voor de bocht had Lesley al op de eerste worp beet, een leuk maatje baars kwam de boot en in en al snel had hij de trend van die dag gezet, al trollende en werpend wist Lesley 18 baarzen te haken en 16 te landen.

Het waren allemaal zeer mooie exemplaren waarvan de kleinste net onder de minimum maat zat en de rest daarboven. Voor mij was het de eerste uurtjes uitproberen en kijken hoe je het makkelijkst kan vliegvissen uit de kajak.  Het lastige is dat je niet om je heen kan werpen bij de blokkendam, kan wel maar dan vang je weinig. Tussen de blokken en af laten zinken is wat  nodig is om vis te vangen. Dus als je in een kajak zit en je moet een zware zinklijn met dito vlieg over je andere schouder werpen dan kan dat best lastig zijn en soms wel lijken op een vleugje levensmoeheid. Al gauw wist ik m.b.v. het roersysteem perfect parallel aan de blokken te driften en kon ik overdwars met mijn voeten in het water hangend normaal werpen.  Mijn eerste aanbeet was weer een heerlijk gevoel. Ok, ik stond al 7 vissen achter op Lesley ,maar who cares, ik had er een op de vlieg.

Daarna werd het een lange tijd stil voor mij en nadat ik bijna alles uit mijn vliegdoos had geprobeerd zag ik een rode clouser  liggen en moest meteen aan Bram Zanis denken die toen zijn PR op een rode  Clouser ving. Met die gedachte, knoopte ik de vlieg aan en verdraaid na een paar worpen een aanbeet. Stom toeval want ik geloof niet zo in het feit dat alleen een kleur het doet. Lesley ving bijna alles met dezelfde plug die we altijd gebruiken, zwart en wit, punt. De vis moet gewoon net geprikkeld worden om uit zijn ambush naar boven te schieten.  Direct ging mijn hengeltop richting China en ik besloot maar even weg te trappelen van de blokken, lijn op gespoeld maar de baars was daar niet van gediend en trok er net zo goed weer wat lijn vanaf. Wat een heerlijk gevoel is dat zeg, op open zee in contact staan met een geduchte tegenstander die niet snel opgeeft. De vlieg, maatje 1/0,  zat wat dieper en kon ik dus de vis makkelijk lippen en ondersteunen. Helaas helaas, natuurlijk niemand om me heen om een foto te maken en dus zelf maar wat geďmproviseerd met een statiefje en een hengelsteun.  Een prachtige dikke baars,  met een opvallend grote kop.

Doodtij was al even een feit en bij de blokken was het stil en alsof mijn geluk niet op kon zag ik sternen het water in duiken en een hoop kabaal maken. Snel naar toe getrapt om te zien wat er gaande was. Gepen en makrelen waren er bezig om speldaas die er in grote getalen aanwezig waren op te jagen. Eindelijk de mogelijkheid om mijn nieuwe kleine polarfibre vliegjes uit te proberen.  Na enkele worpen had ik de eerste makreel gehaakt, wat een geweldige vis, zo klein en zoveel pit. Bij deze visserij komt een Hobie nog meer tot zijn recht want de school verplaatste zich rap en door het aandrijf systeem en handbesturing kon ik al vissend de school achterna. Marius in zijn  "gewone" kajak had er duidelijk meer moeite mee en kon dus lang niet zo veel makrelen vangen met een werphengel en paternoster dan ik met 1 vlieg!!.

Uiteindelijk zijn we 9 uur op het water geweest en ’s avonds was de schade duidelijk te merken, flink verbrand en vermoeide armen , maar geen last van de benen.

Dinsdag ben ik weer vrij, wie weet even met de bellyboot. Maar dan wel aan de binnenkant helaas.  Er stond aan de buitenkant tijdens het opkomen van het tij een zeer sterke stroming langs de blokken die niet mis was.

Peddel terug naar de homepage